Gdańsk: poniedziałek, 17 czerwca 2019
TYGODNIK
Podstrony:

Tygodnik lechia.gda.pl nr 174 (39/2008)

21 października 2008

NOWE STANDARDY NA TRAUGUTTA

Lechia „na Tak”

W porównaniu z największymi drużynami Europy oraz ich budżetami sięgającymi niejednokrotnie kilkuset milionów Euro, a także uznanymi polskimi "firmami" jak Wisła Kraków, Lech Poznań czy stołeczna Legia, gdańska Lechia wciąż jest raczej ubogim "kopciuszkiem".

KONRAD MARCIŃSKI

Działania władz klubu świadczą jednak o dużej determinacji, by pod względem zarówno sportowym, jak i infrastrukturalnym oraz marketingowym Biało-Zieloni prezentowali w pełni profesjonalny poziom.

Do tej pory Lechię postrzegano najczęściej przez pryzmat jej historii. W pamięci wielu trójmiejskich kibiców stadion przy Traugutta to obok gdańskiej Stoczni enklawa niepodległości w czasach komunistycznego zniewolenia, czego dobitnym symbolem była spontaniczna manifestacja poparcia dla „Solidarności” i Lecha Wałęsy podczas pamiętnego meczu z Juventusem sprzed 25 lat. W ostatnim czasie o Lechii znów zrobiło się głośno, niestety w negatywnym kontekście, za sprawą szeroko komentowanych w mediach chuligańskich oraz rasistowskich zachowań kibiców. Dziś gdański zespół jawi się jako jeden z najbardziej profesjonalnie zarządzanych i prężnie rozwijających się klubów w naszym kraju.

Dowodem na taki stan rzeczy są przede wszystkim widoczne zmiany na obiekcie MOSiR-u użytkowanego przez gdańskich piłkarzy. Zgodnie z długofalową strategią nakreśloną przez zarząd klubu i władze miasta 80-letni stadion przy ulicy Traugutta 29 jest sukcesywnie modernizowany. Już w zeszłym sezonie, z myślą o rozgrywkach Ekstraklasy, zainstalowano sztuczne oświetlenie o mocy 2000 luksów, co sprawia, iż stadion Lechii jest najlepiej oświetlonym stadionem piłkarskim w Polsce (dla porównania natężenie oświetlenia Stadionu Śląskiego to „tylko” 1600 luksów). Przed pierwszym od 20 lat sezonem Biało-Zielonych w najwyższej klasie rozgrywkowej wykonano kolejne prace mające na celu poprawę infrastruktury gdańskiego obiektu. Płyta boiska została wyposażona w nową podgrzewaną murawę, wymieniono siedziska na trybunie krytej, zadbano również o odpowiednie zaplecze dla stacji telewizyjnych transmitujących spotkania Lechistów. Z myślą o bezpieczeństwie kibiców uczestniczących w sportowym widowisku oddano do użytku nowoczesny system monitoringu składający się z 35 kamer obejmujących swym zasięgiem nie tylko trybuny i płytę boiska, lecz także dojścia do poszczególnych sektorów. Swoją inaugurację podczas niedzielnego meczu z Górnikiem miały osławione już bramofurty, docelowo mające uniemożliwiać wejście na obiekt osobom na nim niepożądanym czy objętym zakazem stadionowym.

Lechia jest również pionierem pod względem marketingowym. Działania promocyjne, mające zwiększyć popularność klubu wśród kibiców, prowadzone są na wielu płaszczyznach. W Gdańsku funkcjonuje już kilkanaście sklepów i kiosków oferujących pamiątki i gadżety związane z klubem. Jeszcze do niedawna po mieście kursował tramwaj pomalowany w charakterystyczne biało-zielone barwy. Nowością jest nawiązanie współpracy z siecią komórkową Orange i uruchomienie portalu społecznościowego dla kibiców Biało-Zielonych oraz usługi Lechia Mobile, oferującej otrzymywanie bieżących informacji z życia Lechii za pośrednictwem sms-ów. Obiekt przy Traugutta znajduje się od niedawna w zasięgu tzw. hotspota, czyli bezprzewodowego dostępu do Internetu. Celem zarządu jest zatem ścisła integracja sympatyków ze swoją ukochaną drużyną oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Lechii wśród osób nie związanych na co dzień z gdańskim futbolem. Stąd też wizyty piłkarzy i trenerów u niepełnosprawnych fanów drużyny, w szkołach, domach dziecka czy nawet w zakładzie karnym. W Gdańsku wytworzyła się więc swoista „moda na Lechię”. Dowodem na to jest rekordowa w historii klubu ilość rozprowadzonych abonamentów. Ponad 7000 sprzedanych karnetów stawia Lechię zaraz za takimi klubami jak krakowska Wisła czy Lech Poznań.

Nie należy zapominać, że stadionowa infrastruktura czy działania marketingowe są jedynie uzupełnieniem ambitnego planu kierownictwa klubu, w myśl którego Biało-Zieloni mają wkrótce walczyć o wyższe cele, niż tylko zapewnienie sobie utrzymania w piłkarskiej elicie. Nawiązując do długoletniej tradycji w szkoleniu młodzieży powrócono do organizowania „piłkarskich śród” dla najmłodszych adeptów futbolowego fachu. Stały nabór do wszystkich grup juniorskich prowadzi też szkółka piłkarska. Kolejną inicjatywą ma być otwarcie profesjonalnej szkoły dla bramkarzy. Być może z tych młodych chłopców, dla których gra w piłkę to na razie bardziej zabawa niż sposób na karierę, wyrośnie kolejny talent na miarę Zdzisława Puszkarza, Marka Zieńczuka czy Mateusza Bąka.

W tej beczce miodu znajdzie się jednak i łyżka dziegciu. Wciąż odłogiem leży boisko treningowe, popularna „sahara”. Z zapowiedzi gospodarzy obiektu wynika, iż dokończenie rozpoczętej inwestycji planowane jest na wiosnę 2009. Warto by również pokusić się, wspólnie z władzami miasta, o wygospodarowanie większego miejsca na przystadionowy parking dla zmotoryzowanych kibiców. Koniecznością jest także zwiększenie liczby toalet na gdańskim obiekcie, gdyż widok kilkudziesięciu osób załatwiających potrzeby fizjologiczne pod przysłowiowym płotem nie należy do najbardziej estetycznych. Wydaje się, iż w martwym punkcie utknęła sprawa pozyskania strategicznego sponsora, który miałby zostać głównym udziałowcem w mającej powstać Sportowej Spółce Akcyjnej. Przypomnijmy, iż przekształcenie Stowarzyszenia Sportowego w w/w spółkę jest warunkiem obligatoryjnym do uzyskania licencji uprawniającej do gry w Ekstraklasie.

Jak zatem widzimy, wiele pozytywnych zmian zostało już uczynionych, należy jednak mieć nadzieję, iż władze Lechii nie spoczną na laurach i wkrótce Biało-Zieloni będą kojarzeni już tylko z wzorową organizacją piłkarskich widowisk, a także z coraz wyższym poziomem sportowym.

KOMENTARZE
Brak opinii - bądź pierwszy!
bez logowania: LIST do redakcji
Weź udział w nowej, ekscytującej rywalizacji i powalcz o miano najlepszego Betona. Typuj na okrągło i wygrywaj nagrody!

Liga BetONów
Główny punkt programu nowej lechia.gda.pl: inernetowy tygodnik. Co wtorek artykuły na temat Lechii, publicystyka, informacje, galerie zdjęć i inne. Zapraszamy.

Ostatni numer
Wyraź swoją opinię na dany temat, podziel się uwagami z innymi kibicami Lechii. Nawet bez logowania możesz czytać forum bez ograniczeń.

Forum dyskusyjne
Copyrights lechia.gda.pl 2001-2019. Wszystkie prawa zastrzeżone.
kontakt | 0.059