Gdańsk: piątek, 23 sierpnia 2019
TYGODNIK
Podstrony:

Tygodnik lechia.gda.pl nr 213 (30/2009)

18 sierpnia 2009

DROGI, KOLEJE I LOTNISKA, CZYLI...

Nie tylko stadion

Tuż po ogłoszeniu decyzji UEFA o przyznaniu Euro 2012 Polsce i Ukrainie, z ust samorządowców i polityków posypały się obietnice rewolucji w gdańskiej infrastrukturze drogowej i turystycznej. Podczas gdy całą uwagę skupia na sobie budowa stadionu na Letnicy, na drugim planie przyrzeczenia te są stopniowo rewidowane przez rzeczywistość.

KAROL KOCJAN
Gdańsk

Euro 2012 jest ogromnym motywatorem dla osób odpowiedzialnych za modernizacje miasta. Wyznacza dokładny termin, do którego prace powinny być zakończone. W innym wypadku może okazać się, że w czerwcu roku 2012 w mieście zapanuje totalny chaos, co niekorzystnie odbije się na reputacji Gdańska i całego kraju. Dlatego magistrat walczy o każdą złotówkę, która jest w stanie pomóc w realizacji założonych przedsięwzięć. A tych ostatnich jest naprawdę wiele. Z czasem jednak okazuje się, że nie wszystkie z nich będą w stanie być zrealizowane na czas. Zobaczmy jak wygląda status poszczególnych inwestycji.

Kolej metropolitalna - odcinek szybkiej kolei mający połączyć centrum Gdańska z lotniskiem im. Lecha Wałęsy, a dalej z Gdynią. Zgodnie z zapowiedziami urzędników do czasu mistrzostw Europy możliwe jest wykończenie zaledwie połączenia pomiędzy Rębiechowem, a Gdynią. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, iż gdański odcinek budowany byłby od zera, zaś gdyński wymaga zaledwie zmodernizowania linii Gdynia - Kościerzyna i bocznicy towarowej, prowadzącej ze stacji Gdańsk Osowa do lotniska. Gdyński fragment ma kosztować ok. 100 mln zł, gdański pięć razy więcej. Na całość prac Unia Europejska przeznaczyła 306 mln zł. Cała inwestycja musi być zakończona do 2013, a rozliczona do 2015 roku, w przeciwnym razie konieczny będzie zwrot pieniędzy przyznanych na realizację inwestycji przez wspólnotę

Szansa ukończenia na czas Euro 2012: NIE

Reaktywacja Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowego Portu - jeden z pierwszych pomysłów związanych z infrastrukturą konieczną do obsłużenia imprezy. Zakładał on ponowne uruchomienie linii kolei zawieszonej w grudniu 2002 roku. Jednak działacze UEFA, którzy odwiedzili potem Gdańsk, stwierdzili, że z dowozem kibiców spokojnie poradzą sobie tramwaje.

Szansa ukończenia na czas Euro 2012: NIE

Rozbudowa Bazy Hotelowej - obszar przygotowań, w którym radzimy sobie najlepiej. Wizytujący Gdańsk eksperci UEFA wielokrotnie chwalili nasze miasto za istniejącą infrastrukturę turystyczną. Zgodnie z wymogami UEFA, na Euro do dyspozycji w promieniu 150 km od stadionu powinno być 210 pokoi w placówkach trzygwiazdkowych, 1315 w czterogwiazdkowych, oraz 1220 w hotelach pięciogwiazdkowych. Gdańsk (a właściwie Trójmiasto) spełnia te wymagania z nawiązką. Największym problemem były miejsca w placówkach pięciogwiazdkowych, lecz obecnie budowanych jest kilka hoteli tej klasy, które oddane do użytku będą udostępniały, razem z istniejącymi już, liczbę miejsc większą niż docelowa.

Szansa ukończenia na czas Euro 2012: TAK

Tunel pod Wisłą - miał łączyć dwa brzegi rzeki w ramach tzw. Trasy Sucharskiego i w ten sposób ułatwiać dojazd do stadionu z kierunku warszawskiego. Tymczasem już wiadomo, że inwestycja ta nie zostanie zrealizowana na czas. Jeszcze w zeszłym roku ówczesny wiceprezydent Gdańska Marcin Szpak mówił, że możliwe jest oddanie do użytku na Euro tunelu dla jednej z dwóch jezdni, po której odbywałby się ruch dwukierunkowy. Na dzień dzisiejszy wiadomo, że pracę rozpoczną się dopiero w roku 2011 i potrwają trzy lata. Koszt wywiercenia tunelu szacuje się na 700 milionów złotych.

Szansa ukończenia na czas Euro 2012: NIE

Trasa Słowackiego - Dwujezdniowa trasa ma prowadzić z lotniska w Rębiechowie do skrzyżowania al. Rzeczpospolitej i ul. Hynka. Obecnie dwie jezdnie wybudowano na tzw. odcinku leśnym (pomiędzy ul. Budowlanych a rondem de la Salle). Aby ukończyć projekt należy wybudować drugą jezdnie na odcinku od Lotniska do Matarni, oraz od Niedźwiednika, aż po Zaspę z estakadą nad ulicą Grunwaldzką. Odcinek "lotniskowy" ma być gotowy pod koniec 2012 r., a „środkowy” (Niedźwiednik – Wrzeszcz) albo na Euro 2012, albo... pół roku później. Pozostały odcinek zostanie przygotowany prawdopodobnie razem ze „środkowym”.

Szansa ukończenia na czas Euro 2012: NIE

Trasa Sucharskiego - która będzie kontynuacją arterii komunikacyjnej prowadzącej z lotniska na stadion, która połączy centrum z krajową „siódemką” i planowaną obwodnicą południową Gdańska. Budowa ma ruszyć w drugiej połowie 2010 r., a cała trasa będzie gotowa pod koniec 2014 r.

Szansa ukończenia na czas Euro 2012: NIE

Obwodnica Południowa - ma mieć 19,4 km długości. Będzie się rozpoczynać w okolicach Straszyna, na tzw. Węźle Południowym, gdzie łączyć się będzie z istniejącą obwodnicą Trójmiasta, a kończyć w Koszwałach skrzyżowaniem z krajową "siódemką". Zjazd na "siódemkę" będzie możliwy także w Przejazdowie. W Lipcach obwodnica południowa będzie się krzyżować z "jedynką", a w Węźle Olszynka będzie mieć połączenie z projektowaną Trasą Sucharskiego, która tunelem pod Martwą Wisłą ominie centrum Gdańska. Niedawno został rozstrzygnięty przetarg na budowę tej drogi. Wygrało go konsorcjum firm Bilfinger Berger Polska SA i Wakoz, które złożyło ofertę wykonania projektu o ponad 800 mln złotych poniżej kosztów wyliczonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie trwa badanie oferty pod kątem ew. niedociągnięć formalnoprawnych i oczekiwanie na ewentualne protesty innych firm startujących w przetargu. Jeżeli takowych nie będzie, budowa rozpocznie się we wrześniu br. i potrwa 24 miesiące, jeżeli na przeszkodzie nie staną srogie zimy. Jeżeli będzie inaczej, budowa skończy się dopiero w czerwcu 2012 r., czyli dokładnie wraz z rozpoczęciem Mistrzostw Europy w Polsce i na Ukrainie.

Szansa ukończenia na czas Euro 2012: TAK

Trasa W-Z - projekt obejmuje budowę dwujezdniowej drogi, która zastąpi istniejącą drogę krajową nr 7 (ul. Kartuska) na odcinku od obecnego połączenia z Trasą W-Z do ul.Otomińskiej. Niedawno inwestycja otrzymała pokaźny impuls w postaci umieszczenia jej na tzw. liście indykatywnej. Co to oznacza ? Oznacza to gwarantowanie finansowania tej inwestycji przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i pomoc ze środków unijnych, które pokryją 85% z planowanych wydatków, pod warunkiem, że zostanie złożony poprawny wniosek i uzyska on akceptację Komisji Europejskiej. W tym wypadku drogowcom na ukończenie prac pozostanie 2,5 roku, a to powinno spokojnie wystarczyć do ich ukończenia przed mistrzostwami.

Szansa ukończenia na czas Euro 2012: TAK

Rozbudowa terminalu lotniska w Rębiechowie - oprócz stadionu najważniejszy projekt związany z Euro 2012. Niedawno zrewidowano plany, które zakładały budowę terminalu, który byłby w stanie obsłużyć 7 mln pasażerów rocznie. Tymczasem ze względu na brak dostępu do kredytu oraz problemy z własnością gruntów, na których miałby stanąć nowy budynek, zmniejszono tą liczbę do 5 milionów. Jak już wspomniano, okazało się, że nie wszystkie tereny, których wykorzystanie zakładał projekt, należą do lotniska w Gdańsku. Obecny właściciel nie osiągnął jednak porozumienia w sprawie odsprzedaży tych gruntów lotnisku i obecnie w sądzie trwa postępowanie wywłaszczeniowe. Zmniejszenie skali projektu pozwala uniknąć kłopotów formalnych z tym związanych, a także zapewnia, że cena jego realizacji nie będzie stała na przeszkodzie w ukończeniu go przed czerwcem 2012 r.

Szansa ukończenia na czas Euro 2012: TAK, ale po poprawkach.

Używając piłkarskiej nomenklatury, mecz pomiędzy wymienionymi powyżej wielkimi inwestycjami, które doczekają się realizacji, a tymi, na które będziemy musieli poczekać jeszcze dłużej zakończył się wynikiem 4:5. Jeżeli dodać do tego stadion na Letnicy, mamy remis. Czy zatem będą to mistrzostwa na pół gwizdka ? Prawdopodobnie nie - wysiłek organizacyjny i ogromna mobilizacja ludzi prawdopodobnie nadrobią te braki. Niestety, po Euro 2012 może zabraknąć motywacji do wykończenia na czas tych projektów, które odłożono na później i Gdańsk do końca przyszłej dekady może być nadal jednym, wielkim placem budowy. Miejmy nadzieje, że osobom odpowiedzialnym za to nie zabraknie motywacji i odwagi, aby dotrzymać słowa danego teraz, – po tym jak opadły największe emocje i realnie oszacowano możliwość zrealizowania obietnic.

KOMENTARZE (1)
Będzie stadion i hala - i to wszystko. Pamiętam jak lokalizację stadionu argumentowano stacją kole...
bez logowania: LIST do redakcji
Weź udział w nowej, ekscytującej rywalizacji i powalcz o miano najlepszego Betona. Typuj na okrągło i wygrywaj nagrody!

Liga BetONów
Główny punkt programu nowej lechia.gda.pl: inernetowy tygodnik. Co wtorek artykuły na temat Lechii, publicystyka, informacje, galerie zdjęć i inne. Zapraszamy.

Ostatni numer
Wyraź swoją opinię na dany temat, podziel się uwagami z innymi kibicami Lechii. Nawet bez logowania możesz czytać forum bez ograniczeń.

Forum dyskusyjne
Copyrights lechia.gda.pl 2001-2019. Wszystkie prawa zastrzeżone.
kontakt | 0.136