Gdańsk: piątek, 16 kwietnia 2021
FORUM
Podstrony:


LECHIA GDAŃSK - raport EY za rok 2012

strona 1/1

 
1
 
26 września 2013, 10:55 / czwartek
Dla zainteresowanych - pełny raport dotyczący tylko Lechii Gdańsk.
Życzę miłej lektury.

Jeśli chodzi o wysokość przychodów Lechia Gdańsk znajduje się w czołówce klubów Ekstraklasy. Między innymi dzięki nowoczesnemu stadionowi gdańszczanie są w stanie generować przyzwoite wpływy do klubowej kasy. Czego chcieć więcej? Na pewno lepszych wyników sportowych. To one powinny sprawić, że zainteresowanie
Lechią wzrośnie, a klub będzie wymieniany wśród ligowych potentatów obok Lecha Poznań, Legii Warszawa czy Śląska Wrocław.

SPORT

Lechia Gdańsk od 2008 roku występuje nieprzerwanie w Ekstraklasie, ale jak do tej pory nie była w stanie przebić się do czołówki. Drużyna konsekwentnie zapewnia sobie miejsce w lidze na kolejne sezony, ale nie zadowala to ani właścicieli klubu, ani kibiców, którzy licznie stawiają się na nowoczesnej PGE Arenie i oczekują bardziej spektakularnych wyników. Także w Pucharze Polski, w którym Lechia zakończyła swój udział na 1/8 finału.
Kluczową postacią gdańskiego klubu był Abdou Razack Traore, który stanowił o sile
zespołu. Jego odejście do Turcji po wygaśnięciu kontraktu w grudniu 2012 roku, pokazało jak wiele znaczył dla Lechii. Wiosną drużyna grała gorzej, a klubowi nie udało się uzupełnić braku jednego z najlepszych zawodników. Lukę próbował wypełnić weteran Grzegorz Rasiak. Jego bilans czterech strzelonych goli
należy uznać za przyzwoity, ale daleki od ideału. Dobry sezon zaliczył Ricardinho,
który wprawdzie mocno przygasł po odejściu Traore, ale może pochwalić się strzeleniem siedmiu bramek, które były jego pierwszymi zdobytymi na boiskach Ekstraklasy.
Siłą Lechii było doświadczenie Jarosława Bieniuka oraz Łukasza Surmy. Ten drugi po sezonie zakończył swoją grę w gdańskim klubie po 125 meczach. Trenerowi Bogusławowi Kaczmarkowi udało się wkomponować w skład zawodników z licznych zespołów młodzieżowych, którzy od lat regularnie uzupełniają skład Lechii. Występy 18-letnich Przemysława Frankowskiego czy Kacpra Łazaja, którzy strzelili już swoje pierwsze bramki w Ekstraklasie, pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość klubu. Piłkarze ci zasilili pierwszą drużynę z zespołu Młodej Ekstraklasy, który osiągnął lepszy wynik od seniorów, kończąc ligę na 5. miejscu. Lechia potrafiła grać porywająco. Do historii przejdzie mecz z Ruchem Chorzów, gdzie jeszcze w 90 minucie gdańszczanie przegrywali 2:4, by ostatecznie to spotkanie zremisować. Niestety, wiele występów było więcej niż przeciętnych, toteż po zakończeniu sezonu
klub postanowił nie przedłużać umowy z trenerem Bogusławem Kaczmarkiem.
Atutem Lechii jest dobra praca z młodzieżą, co z pewnością zaowocuje sukcesami w najbliższej przyszłości. W Gdańsku wszyscy mają tego świadomość, że czas pracuje na korzyść młodego zespołu, którego wartość i poziom powinien rosnąć z każdym sezonem.
26 września 2013, 11:01 / czwartek
INFRASTRUKTURA

Stadion PGE Arena, na którym Lechia rozgrywa swoje spotkania, zachwyca nie tylko wielkością ifunkcjonalnością, ale również estetyką. To jedna z bardziej udanych inwestycji w ramach przygotowań do Euro 2012. Budowę nowego stadionu przy ul. Pokoleń Lechii Gdańsk rozpoczęto pod koniec 2008 roku, a w połowie
2011 roku nowy, bursztynowy obiekt został przekazany do użytku.
Gdański stadion należy do największych w Polsce – może pomieścić 40 609 kibiców. Zapewniając komfortowe warunki oglądania widowisk sportowych operator oferuje
odpowiednie sektory dla różnych grup widzów: 4 893 miejsc w sektorze rodzinnym, 2 039 miejsc dla kibiców drużyny gości oraz 7 638 na trybunie dla najbardziej zagorzałych kibiców. Dodatkowo stadion posiada bogatą ofertę przeznaczoną dla
biznesu – 1 383 miejsc biznesowych oraz 506 miejsc w 40 lożach VIP.
Zawodnicy Lechii trenują na boisku głównym PGE Arena, ale oprócz tego klub dysponuje ośrodkiem treningowym MOSiR w Gdańsku, w którym znajdują się między innymi trzy boiska treningowe. Stadion, podobnie jak w przypadku większości tego typu obiektów, jest własnością spółki miejskiej - Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012. Operatorem jest inna spółka komunalna - Arena Gdańsk Operator Sp. z o.o., która została przejęta przez miasto od Lechii. Zmiana operatora to wynik niezadowolenia miasta Gdańsk z komercjalizacji stadionu i sporów między klubem i miastem na tym tle. Obecnie Lechia wynajmuje stadion jedynie na mecze i treningi, uzyskując większość przychodów z dnia meczu, ale pozostawiając operatorowi przychody komercyjne, w tym większość ze strefy
VIP. Aktualny model współpracy między Lechią i miastem Gdańsk funkcjonuje stabilnie i wydaje się, że dawne nieporozumienia zostały zażegnane. Niemniej jednak na razie nie ma wielkich, finansowych efektów komercjalizacji stadionu
przez nowego operatora, a Lechia jest skutecznie pozbawiona szansy na ewentualną, istotną nadwyżkę finansową z zarządzania np. strefą VIP na stadionie. Nie zmienia to faktu, że Lechia dysponuje jednym z najnowocześniejszych i najładniejszych stadionów na korzystnych zasadach. Szkoda tylko, że wypełnia się on średnio w 1/3.
26 września 2013, 11:06 / czwartek
MARKETING

Lechia Gdańsk należy do ścisłej czołówki pod względem osiąganej wartości mediowej w Ekstraklasie. Klub starannie eksponuje swoich sponsorów, przez co skrupulatnie buduje swoją wartość na rynku sponsorskim. Przekłada się to na zainteresowanie dwóch spółek Skarbu Państwa: Lotos i Energa, a także
miasta Gdańska. Wszystkie te trzy podmioty znalazły się na koszulkach drużyny
z Pomorza. Lotos zajmuje centralne miejsce na froncie koszulki, czego efektem jest bardzo duża wartość ekwiwalentu reklamowego firmy, który w sezonie 2012/2013 wyniósł 3,3 mln PLN. Na plecach, pod numerem, znajdował się logotyp firmy
Energa, której wartość ekwiwalentu wyniosła 1,3 mln PLN. Lechia, podobnie jak 8 innych Klubów Ekstraklasy, przywdziewa stroje marki Adidas. Koszulka meczowa kosztuje 229 PLN i w sezonie 2012/2013 sprzedała się w ilości 573 sztuk.
Lechia może się poszczycić drugim największym stadionem w Ekstraklasie. Maksymalna pojemność PGE Areny w Gdańsku to 42 260 widzów co sprawia, że Lechia musi położyć duży nacisk na promocję biletów oraz karnetów. Klub stara się
pracować u podstaw i przyciągać najmłodszych kibiców wraz z rodzicami poprzez bilety rodzinne, które można nabyć już za 15 PLN.
Takie działania mają zaprocentować w przyszłości. Karnety w średniej cenie 143,5 PLN za rundę nabyła stosunkowo mała liczba kibiców. W rundzie jesiennej było to 2124 fanów, natomiast w rundzie wiosennej 1971 sympatyków.
Sklep kibica „Lechisty” posiada w swoim asortymencie 250 gadżetów klubowych. Co ciekawe, najbardziej pożądanym towarem okazała się gumowa bransoletka, którą klub sprzedał w liczbie 3 446 sztuk.
PGE Arena posiada bardzo nowoczesną strefę hospitality. Możemy tam znaleźć loże biznesowe i bardzo dużą trybunę VIP. Niestety, operator stadionu podczas organizacji meczów Lechii, zabiera wszelkie profity dla siebie, przez co klub ma utrudnioną możliwość kompleksowego gospodarowania obiektem.
26 września 2013, 11:11 / czwartek
MEDIALNOŚĆ

Lechia od momentu oddania nowego stadionu bardzo mocno pracuje nad swoim wizerunkiem, a także prowadzi politykę, która ma za zadanie przyciągnąć na
stadion coraz większą liczbę kibiców. W sezonie 2012/2013 Lechiści uplasowali się na 4. miejscu pod względem frekwencji, osiągając średnią 13 204 widzów na każdym meczu. Jednakże, biorąc pod uwagę rozmiary stadionu klub jest na
ostatnim miejscu w rankingu procentowego zapełnienia obiektu. Lechia spośród meczów na własnym boisku rozegrała aż 7 w niedzielę, a najlepszą frekwencję zapewniły mecze ze Śląskiem, Legią i Lechem.
Czwarte miejsce pod względem frekwencji, a także czwarte miejsce pod względem oglądalności pokazuje, że potencjał gdańskiej drużyny jest duży. Każdy mecz Lechii oglądało średnio 118 tys. widzów Canal+. Co godne podkreślenia, mecze Lechii oglądają nie tylko mężczyźni. Aż 26,9% widowni przed telewizorami stanowiły kobiety, co jest drugim pod tym względem wynikiem w lidze. Najlepszą glądalnością
cieszyły się mecze rozgrywane na własnym boisku z silnymi przeciwnikami jak Wisła i Lech oraz z drugą nadmorską ekipą – Pogonią Szczecin.
Bardzo dobre wyniki notowała Lechia w zakresie wydanych kart kibica. 87 tys. to czwarty wynik w lidze, a pod względem liczby fanów na profilu w serwisie
Facebook, Lechia jest piąta.
26 września 2013, 11:20 / czwartek
FINANSE

W 2012 roku Lechia odnotowała duży awans w rankingu finansowym w porównaniu do poprzedniej edycji. Zmieniły się wprawdzie niektóre kryteria oceny i klasyfikacji,
niemniej jednak imponuje fakt, że polityka finansowa klubu pozwoliła na wskoczenie na podium finansowe, które jeszcze kilka sezonów temu wydawało się nieosiągalne. Lechia, podobnie jak kilka klubów Ekstraklasy, jako rok obrotowy
przyjęła okres, który pokrywa się z kalendarzem rozgrywek ligi w ramach jednego sezonu. Rok finansowy klubu trwa zatem od lipca do czerwca.
Gdańszczanie osiągnęli w ostatnim roku bardzo przyzwoity wynik jeśli chodzi o przychody – ponad 25,5 mln PLN. Wprawdzie Lechia nie odnotowała spektakularnego wzrostu przychodów w stosunku do roku 2011/2012, ale stabilnie utrzymuje się w czołówce klubów Ekstraklasy według tego kryterium. Zastanawia więc, czy poziom 25 mln jest maksymalnym osiągalnym pułapem przychodów dla klubu z dużego miasta, który rozgrywa swoje mecze na jednym z najnowocześniejszych polskich stadionów. Czy można ten pułap przekroczyć, opierając swoje finanse jedynie o wpływy z działalności sportowej i czy Lechia
ma możliwość w przyszłości osiągać wyniki sprzedażowe na poziomie
zbliżonym do Legii czy Lecha? Obserwując historię sukcesów najbardziej rozwiniętych pod względem polityki finansowej klubów realna możliwość na zwiększenie przychodów Lechii leży w lepszej formie sportowej (co może skutkować dodatkowymi przychodami z udziału w rozgrywkach europejskich) lub dobrej polityce szkolenia młodzieży (co może w przyszłości przynieść dodatkowe wpływy z transferów).
Lechia całkiem nieźle dywersyfikuje przychody ograniczając ryzyko uzależnienia od jednego tylko źródła wpływów. Motorem napędowym klubu są wpływy ze sponsoringu i reklamy. Wporównaniu do roku finansowego 2011/2012 wpływy z tego tytułu zwiększyły się i stanowią połowę deklarowanych przez klub przychodów. Niepokojąca tendencja widoczna jest natomiast w wyniku Lechii w kategorii przychodów z dnia meczu. Po bardzo dobrym wyniku osiągniętym w roku
2011/2012, w sezonie 2012/2013 wpływy z tego tytułu znacząco zmalały. Powodem może być zmiana modelu operatorskiego PGE Arena. Zarządzanie stadionem przejęła od klubu spółka komunalna. W efekcie niektóre przychody z dnia meczu,
w szczególności ze strefy VIP, nie są już przychodami klubu. Drugim zjawiskiem może być spadek frekwencji. Widać, że kibice, po zachłyśnięciu się w pierwszym sezonie piękną, nową areną sportową, w kolejnym roku już nie tak chętnie gościli na gdańskim stadionie. W polskich realiach tylko nieliczne kluby realizują
zauważalne przychody z działalności handlowej, w tym ze sprzedaży klubowych pamiątek. Tymczasem w przypadku gdańszczan, w roku 2012/2013 stanowiły one około 5% całych przychodów.
Lechia zakończyła rok finansowy ze stratą, jednak stosunkowo niewielką
w stosunku do wolumenu przychodów. Stąd wskaźnik rentowności netto, pomimo że ujemny, daje Lechii wysoką pozycję w stosunku do pozostałych klubów. Kiedy w roku 2011/2012 gdański klub otarł się o dodatni wynik finansowy (Lechia w roku 2011/2012 odnotowała jedynie 90 tys. PLN straty) – pojawiła się nadzieja, że w kolejnym sezonie będziemy mieli w lidze jeszcze jeden dochodowy klub. Niestety, Lechii nie udało się utrzymać w ryzach wszystkich kosztów i zakończyła rok
2102/2013 ze stratą ok. 1,2 mln PLN.
Gdańszczanom udało się nieznacznie poprawić słaby wynik w koszcie jednostkowym uzyskanych punktów. Dzięki nieco lepszej postawie sportowej w ramach rozgrywek
Ekstraklasy oraz kilku punktom zdobytym w Pucharze Polski Lechia zmniejszyła koszt zdobycia jednego punktu z 801 do 616 tys. PLN, co jednak nadal jest wynikiem wyższym niż średnia w Ekstraklasie.
26 września 2013, 11:22 / czwartek
STRUKTURA WŁAŚCICIELSKA KLUBU

71,3% - wrocławskie Centrum Finansowe
28,7% - osoby fizyczne
26 września 2013, 11:25 / czwartek
Dla bardziej dociekliwych - całość raportu:
odnośnik
 
1
 
Copyrights lechia.gda.pl 2001-2021. Wszystkie prawa zastrzeżone.
kontakt | 0.338